Опис досвіду роботи" ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ У ВИВЧЕННІ ГЕОГРАФІЧНОГО КОМПОНЕНТУ"


ВСТУП
Кардинальні зміни, які відбулися у всіх сферах життя нашого суспільства, стали чинниками змін і в освіті. Дедалі виникає питання: «Яким має бути випускник загальноосвітньої школи , будівник майбутнього України?» Сьогодні  він  має бути підготовленим до інтеграції у сучасне суспільство, для якого вступ до Європейського Союзу — велика національна мета. Європейська інтеграція для України:  це шлях модернізації економіки, подолання технічної відсталості, залучення іноземних інвестицій, вихід на світовий ринок. Курс України на Євроінтеграцію має принести наступні результати: демократизація суспільства, захист прав і свобод людини та дитини; введення європейських стандартів якості життя населення та його соціальної захищеності; розширення можливостей стажувань та навчання в державах Європейського Союзу. Процес європейської інтеграції охоплює і сферу освіти, тобто залучення європейських держав до створення загальноєвропейського простору освіти, до Болонського процесу. Шкільна освіта в Україні сьогодні — повинна стати гарним фундаментом для вищої освіти європейського завтра.
Завдяки євроінтеграціїї ми повинні набути нових конкурентних переваг в якості освіти, досягти нового рівня підготовки школярів і водночас гармонізувати нашу освіту, зробити так, щоб ми були зрозумілі Європі, а Європа – зрозумілою нам.
Актуальність досвіду, його практична значимість
Саме тому  випускнику необхідні не тільки і не стіль­ки знання, що постійно слід оновлювати, як високий розвиток різних типів компетентностей: мовної (вмін­ня читати, писати, спілкуватися за допомогою сло­ва); логічної (здатності мислити абстрактно й ло­гічно, аналізувати); просторово-візуальної (здатності мислити образами, відчувати цілісність, орієнтувати­ся в просторі); кінестетичної (здатності оперувати предметами, сприймати на дотик, вчитися через ді­яльність); соціальної (уміння контактувати з іншими людьми, співпрацювати, діяти в команді) і психоло­гічної (здатності усвідомлювати власне «Я», потреби й можливості позитивно ставитись до себе, критич­но й творчо мислити, ухвалювати рішення, володіти собою, ставити цілі й досягати успіху).
Компетентнісний підхід - пріоритетний напрям удо­сконалення освітньої політики в Україні.
Компетентності не суперечать знанням, умінням і навичкам, вони передбачають здатність осмислено їх використовувати. Удосконалення освітнього про­цесу з урахуванням компетентнісного підходу поля­гає у тому, щоб навчити учнів застосовувати набуті знання й уміння в конкретних навчальних та жит­тєвих ситуаціях.
Відповідно до рішень Європейської Ради основною компетентністю на уроках  є комунікативна компетентність, тому що вона забезпечує набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну позицію, виробляти власну точку зору, розвивати критичне і креативне мислення та адаптуватися у  середовищі.   
ТЕОРЕТИЧНА БАЗА ДОСВІДУ
    Методичне підґрунтя досвіду роботи та його практична реалізація спирається на Національну доктрину розвитку освіти, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Концепцію загальної середньої освіти (12-річна школа)», Регіональну програму впровадження  компетентісно - орієнтованого підходу в навчальний процес. 
      Вивчення комунікативної компетентності особистості має як наукове, так і практичне значення, оскільки впливає на успішність порозуміння між людьми, уміння спілкуватися і налагоджувати стосунки. У результаті аналізу досліджень комунікативної компетентності було виявлено, що вона розглядається як: комунікативні знання (Л. Е. Орбан-Лембрик, Л. А. Петровська, А. П. Панфі­лова, О. Г. Коваленко), комунікативні здібності (Ю. М. Єме­льянов, А. П. Панфілова, С. С. Макаренко, B. R. Nancy), комунікативні характеристики (комунікативні риси) (Н. М. Мельникова, В. П. Черевко, Т. Д. Щербан, О. І. Гринчук, А. М. Сухов, А. О. Дер­кач).        Т. Б. Волобуєва зазначає, що «під компетентністю розуміють складну інтеграційну якість особистості, що зумовлює готовність здійснювати деяку діяльність, причому йдеться не про окремі знання або вміння і навіть не про сукупність окремих процедур діяль­ності, а про властивість, що дає можливість людині здійснювати діяльність у цілому».
За 0. І. Пометун, «компетентність людини - це у певний спосіб структуровані (організовані) набори знань, навичок, умінь і стосунків, які дають люди­ні змогу визначити (ідентифікувати) та розв'язувати незалежно від ситуації проблеми, що є характерними для певної сфери діяльності.»
Відтак, можна сказати, що компетентність – це вміння діяти на основі опанованих знань. Розвиток компетентностей учнів неможливий без вживання сукупності освітніх і педагогічних технологій. Життя вносить свої корективи, і в результаті в будь – якого вчителя, складається власна технологія навчання й виховання.
Ідея досвіду. Сформувати усвідомлення необхідності стратегічного курсу Української держави на інтеграцію в європейські та світові структури.
Мета  досвіду. Розкрити значення  освітніх і педагогічних технологій у розвитку компетентностей  на уроках географії.
Завдання дослідження. Аналіз діяльності вчителя і учнів під час використання освітніх і педагогічних технологій, які здатні зацікавити учнів,   активізувати  до вдумливого зважування всіх плюсів і мінусів освітньої євроінтеграції.

Технології реалізації провідної педагогічної ідеї та її компонентів
Географія всеохоплююча наука, яка включає ряд пов'язаних між собою наук, що вивчають поверхню Землі, природні умови, населення, економічні ресурси. Всі знання про нашу планету треба донести до учнів у такий спосіб, щоб їм було цікаво, щоб вони були впевнені в необхідності цих знань. Щоб досягти високого рівня викладання матеріалу, вчителю необхідно постійно вести пошук різноманітних форм і методів навчання. Любов і майстерність вчителя розкривають сили і можливості кожної дитини, дають радість успіху в реалізації творчих планів під час вивчення географії. Якщо струни душі вчителя і учня звучать в унісон — це поштовх до реалізації великих планів. Здібності учнів — це полум'я,, а творчість вчителя — вогонь, тож разом це — велика сила.
Учитель має так підвести своїх учнів до розуміння тих чи інших по­нять, так підготувати їх до з'ясування суті того чи іншого явища природи і суспільства, щоб учень сам зробив це відкриття, використовуючи набуті знання і свою фантазію.
На моїх уроках учні — активні учасники навчально-виховного процесу. Тільки за таких умов можна чекати від них творчого сприйняття на­вчального матеріалу, інтересу до навчання. Працюючи з дітьми на уро­ці, я намагаюсь приділяти увагу кожному з них, одночасно працюючи з усіма учнями.Класик дидактики Юрій Бабанський говорив: «Урок перш за все — взаємодія вчителя і учня».
«На дверях здібностей написано — штовхни» (Джон Мейсон).
Цей поштовх вимагає від учителя перш за все творчості. Щоб захо­пити дитину предметом та виявити її здібності, на різних етапах уроку застосовую різноманітні інтерактивні технології, які створюють умови для постійної, активної взаємодії всіх учнів для рівноправних, рівнозначних взаємодій учня і вчителя.
Наприклад, на уроках у старших класах викори­стовую елементи технологій: великоблокового ви­вчення (П. М. Ерднієв), інтенсифікації навчання на основі схемних і знакових моделей навчального процесу (В. Ф. Шаталов). Опорні конспекти порушують основні питання теми, дають можливість побачити логічні зв'язки усередині теми, неодноразово повертатися до вузлових момен­тів, використовувати можливості не тільки слухової, а й зорової, емоційної пам'яті.
На цьому етапі вивчення теми широко викорис­товую метод проблемного викладу. Так, під час вивчення класифікації країн за формою правління та адміністративно – територіальним устроєм, перед учнями ставлю проблему: «Чи поділяєте ви думку деяких фахівців, що ЄС – це приклад сучасної конфедерації?. Знайдіть аргументи на підтримку цього твердження або спростуйте його». Учням пропонується  розглянути теоретичний матеріал, проаналізувати, дати відповідь на питання.
У зв'язку з проведенням державної підсумкової атестації у 9-х класах у письмовій формі та під­готовкою до зовнішнього незалежного оцінювання останнім часом особливу увагу надаю вживанню тестових технологій на всіх етапах вивчення теми. Тому уроки , як правило, закінчуються корегувальним тестом. ( Додаток    )

Уроки корекції та поглиблення знань почина­ються з повторення й аналізу найскладніших мо­ментів теми.
На таких уроках застосовую різні технології інтерактивного навчання: кооперативне навчання, технології навчання у грі, в дискусії. Взаємовідносини «учитель - учень» замінюються взаємовідносинами «учитель - гру­па - учень». Це допомагає підтримувати відпо­відну напругу процесу навчання, знімає проблему дисципліни, створює на уроці сприятливу психо­логічну атмосферу. Процес навчання перетворю­ється на самостійне відкриття учнями вже відо­мих науці знань. Наприклад, порівняння Польщі і Білорусі при вивченні теми «Країни Європи» ( 10 клас), у формі дискусії дає змогу не тільки визна­чити ступінь розвитку економіки, але й спробувати визначи­ти причини вибору країнами певної системи господарювання.
Метаплан – техніка, яку слід використовувати для обговорення важких,   суперечливих питань та розв'язання певного конфлікту. Вона не виявляє правоту одного з учасни­ків суперечки, а дає змогу побачити якнайбільше аспектів досліджуваної проблеми. Головний зміст цієї техніки тісно пов'язаний з завданнями міжкультурної освіти. Розглядаючи таким методом питання інтеграції України в ЄС чи НАТО або співіснування на певній території багатьох релігій, учні самостійно підходять до фундаментального висновку, що не кожна проблема має однозначне рішення.
Одним із важливіших елементів сучасного уроку є перевірка, та актуалізація знань і вмінь учнів, яка передбачає кілька функцій ( навчання, розвиток, контроль, виховання). ( Додаток    )
Тому під час проведення цих  етапів  уроку я застосовую методи:
Географічний диктант. Робота з двосторонніми сигнальними карт­ками (синя — ні, червона — так). Ставлячи перед дітьми запитання і оцінюючи їхні відповіді, візуально досить швидко визначаю рівень за­своєння учнями матеріалу минулого уроку в цілому. При цьому методі роботи працює весь клас одночасно. ( Додаток    )
Картки-завдання — цікавий метод перевірки знань. Вони дають змогу виявити знання всього класу за порівняно короткий термін часу — 15—20 хвилин уроку, спонукає учнів до ретельного вивчення теми, до самостійної навчально-розвивальної, пошукової роботи. ( Додаток    )
Робота з картою. На своїх уроках обов'язково вимагаю від всіх учнів вивчення карти — альфи й омеги географії. Кожен учень отримує власний варіант завдання — контурну карту, в якій цифрами позначені географічні об'єкти, знання яких вимагається Державною програмою МОН України з географії. Учні повинні назвати географічний об'єкт, а в окремих завданнях і дати інформацію про нього.
Використання комп'ютерних технологій.  
Діти візуально за зовнішнім виглядом повинні визначити назву гео­графічного об'єкту, що зображений на мультимедійному екрані. В гео­графії — «краще один раз побачити, ніж сто раз почути». Цей метод цікавий, неординарний дає можливість учням бачити і розпізнавати ті географічні об'єкти, що знаходяться від них на далекій відстані, адже, на жаль, не завжди можна організувати вивчення матеріалу безпосередньо на місцевості.
Сучасний, освічений учитель-професіонал повинен іти в ногу з на­укою, її знахідками, відкриттями, з якими дуже добре обізнані сучасні учні. Тому під час пояснення нового матеріалу застосовую   комп'ютерні технології.
  Основна перевага цього методу в тому, що учні сприймають матеріал не тільки на слух, а й візуально, це дозволяє більш повно викладати матеріал даної теми. Досвід пока­зує, що учні дуже активно і продуктивно засвоюють матеріал того уро­ку, на якому використовувалися комп'ютерні презентації. (Додаток    )


ВИСНОВКИ

Педагогічна професія — особлива. Скільки б не працював, криницю педагогічної мудрості не вичерпати. Особистість кожного учня — не­повторна. І якщо вчитель не хоче стати ремісником, він обов'язково включиться в пошук, щоразу по-новому застосовуватиме свої знання й уміння. Я завжди пам’ятаю слова В.О.Сухомлинського: « До хорошого уроку вчитель готується все своє життя…»




















Комментариев нет:

Отправить комментарий